Jak kształcić studentów chemii
|
W ramach prac nad podnoszeniem jakości kształcenia na Wydziale Chemii UJ opracowaliśmy podręcznik dotyczący kształcenia studentów na kierunkach chemicznych, przeznaczony dla doktorantów, którzy odbywają praktyki pedagogiczne, asystentów oraz pozostałych pracowników naukowo-dydaktycznych chcących podnieść swoje kwalifikacje. Poniżej przedstawiamy ostateczną wersję pierwszego wydania książki. Autorzy i redaktor będą wdzięczni za wszelkie uwagi merytoryczne, redakcyjne i edycyjne dotyczące ich pracy, które postarają się uwzględnić w kolejnym wydaniu. Z poważaniem, Iwona Maciejowska |
W imieniu wszystkich autorów składam gorące podziękowania panom: dr hab. Ryszardowi M. Janiukowi (UMCS), dr hab. Markowi Kwiatkowskiemu (Uniwersytet Gdański) oraz prof. dr hab. Markowi Wasielewskiemu (Uniwersytet Opolski) za trud poświęcony opiniowaniu wstepnej wersji naszego podręcznika, co mam nadzieję sprawiło, że wersja, która została opublikowana i jest umieszczona na tej stronie stała się znacznie lepsza. Iwona Maciejowska |
Strona tytułowa, autorzy i spis treści | ||
Iwona Maciejowska | Dlaczego? Dla kogo? Po co? |
Iwona Maciejowska | 1.1 Quo vadis ? - określanie celów kształcenia | |
Iwona Maciejowska | 1.2 W jaki sposób uczyć? - formy i metody kształcenia | |
Iwona Maciejowska | 1.2.1 Metody aktywizujące | |
Anna Florek | 1.2.2 Zajęcia laoratoryjne jako specyficzna forma kształcenia | |
Iwona Maciejowska | 1.2.3 Nie tylko sucha teoria (Contex & Content) | |
Katarzyna Dobrosz-Teperek Beata Dasiewicz | Jak uczyć chemii "niechemików"? | |
Iwona Maciejowska | 1.2.4 Osobisty kontakt ze studentem - opieka czy nadzór? | |
Monika Babiarska | 1.3 Środki dydaktyczne | |
Monika Babiarska Małgorzata Krzeczkowska Iwona Maciejowska |
1.4 Ocenianie studentow (formy, zasady, pułapki) | |
Monika Babiarska Małgorzata Krzeczkowska |
Przygotowanie i analiza pomiaru dydaktycznego | |
Iwona Maciejowska | 1.5 Przygotowanie nauczyciela do zajęć warunkiem powodzenia | |
Paweł Kozyra | 1.6 Od ewaluacji nie uciekniesz! |
Małgorzata Miramowicz | 2.1 E-learning i b-learning w kształceniu | |
Wacław Makowski | 2.2 O wykorzystaniu zasobów Internetu w dydaktyce chemii na wyższej uczelni |
|
Michał Woźniakiewicz | 2.3 Nauka z sieci, czyli o bazach bibliograficznych słów kilka |
Iwona Maciejowska | 3.1 Co o uregulowaniach prawnych wiedzieć należy... | |
Maciej Kochanowski Iwona Maciejowska |
3.2 Problemy etyczne w pracy dydaktycznej nauczyciela akademickiego | |
Małgorzata Majka | 3.3 Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia w laboratoriach chemicznych | |
Bartosz Trzewik | Przykład zajęć: Symulacja wypadku w laboratorium |
Marek Frankowicz | 5.1 Nie jesteś samotną wyspą (współpraca pomiędzy wydziałami chemicznymi Polski i Europy) | |
Maria Mańko Adam Osiecki, Marek Oszajca Joanna Szafraniec Tomasz Wróbel |
5.2 Współpraca z reprezentantami studentów - współodpowiedzialność za jakość kształcenia | |
Jakub M. Milczarek | 5.3 Studenci aktywni naukowo poza zajęciami obowiązkowymi - to jest to! | |
Anna Florek | 5.4 Chemia dla każdego - edukacja pozaszkolna oraz popularyzacja nauki zadaniem wyższych uczelni |
Dariusz Matoga Agnieszka Węgrzyn |
6.1 Nie taki diabeł straszny, czyli krótko o tym, dlaczego nie należy bać się portfolio |
|
Iwona Maciejowska | 6.2 O czym jeszcze warto wiedzieć? | |
Iwona Maciejowska | 6.3 Co dalej? | |
Kamilla Małek | 6.3.1 Doktorant w roli asystenta na wydziałach chemicznych w USA | |
Dariusz Matoga | 6.3.2 Chemia na Bliskim Wschodzie - uwagi Alien'a na przykładzie prowadzonego kursu |
1.1 KURSY |
||
Dorota Majda | 1.1.1 Badanie wpływu wymiany jonowej na właściwości katalityczne zeolitów | |
Anna Białas | 1.1.2 Projektowanie katalizatora do ochrony powietrza | |
1.2 ĆWICZENIA |
||
Renata Wietecha-Posłuszny | 1.2.1 Analiza materiału biologicznego - jednoczesne oznaczanie selenu i arsenu metodą atomowej spektrometrii fluorescencyjnej |
|
Małgorzata Szafarska | 1.2.2 Analiza chemiczna materiałów kryjących ekstrahowanych z papieru - kryminalistyczne badania dokumentów |
|
Małgorzata Brindell | 1.2.3 Mechanizmy reakcji bionieorganicznych. Kinetyka reakcji enzymatycznych | |
Jakub M. Milczarek | 1.2.4 Kontrola stężenia jodu w jodynie (preparacie farmaceutycznym) za pomocą miareczkowania z potencjometryczną i amperometryczną detekcją punktu końcowego | |
Małgorzata Brindell Wojciech Macyk Konrad Szaciłowski |
2 Przykład zajęć o charakterze interdyscyplinarnym. Seminarium chemii bionieorganicznej | |
Renata Wietecha-Posłuszny Michał Woźniakiewicz |
3 Regulamin ćwiczeń laboratoryjnych - przykład laboratorium Chemia analityczna II |
O autorach i autorkach | ||
Indeks rzeczowy | ||
Zdjęcia | ||
CAŁY PODRĘCZNIK W JEDNYM PLIKU (5.3 MB) |